„Toate greșelile gramaticale și/sau de tipar prezente pe acest blog cred că sunt intenționate. Vă rog, nu le stricați visul. Mulțumesc.”

Unii dintre noi au si ochi.

Probabil va intrebati ce e cu titlul. Continuati sa cititi, o sa va cada si voua moneda in curand. Deci, dupa cum ziceam, stateam acum doua zile, pe facebook. Surfam cartea fetelor, si ma minunam la pozele care exista. Unii dintre voi probabil inca isi mai amintesc de maritul hai cinci, a.k.a. haifaiv, a.k.a hi5. Eu cu siguranta mi-l amintesc. Odata, demult, pe cand putini dintre noi aveau cont acolo, hi5 era o retea de socializare bunicica, undeva pe langa taramurile dominate in zilele noastre de maretul Facebook si ai lui sustinatori. Hi5 incepuse bine, dar, in Romania, lucrurile aveau sa se schimbe, drastic. A aparut Photoscape. Da, asa-i zicea parca. Nu mai stiu exact. Un program rapid, simplu, de editat poze, pe care si bunica-l putea folosi, si cu care puteai obtine efecte cat de cat decente pe poze. Scopul intentionat era sa faca lumea mai usoara celor care aveau nevoie de cateva edit-uri rapide care nu cereau neaparat deschiderea unui program mult mai high-end, ca atot-cunoscutul Photoshop. Scopul in care era folosit, cel putin la noi in tara si pe profilele romanilor de toate genurile, era cu totul altul. Primul termen care imi vine in minte e doar cah. Al doilea, kitsch (asa se scrie parca, nu-s sigur, si mi-e lene sa deschid Google-ul sa fac un spell-check ). Sa intram putin mai in amanunt.

Unul dintre multele efecte pe care le-am observat de-a lungul timpului pe profilele de Hi5, si mai nou, chiar si pe Facebook, era folosirea exagerata a "uneltei" de blur. Unealta asta face chestiile clare sa para in ceata, si cum unealta de incetosare, oricat de corect gramatic ar suna, parca n-are efect, ramanem la blur. ~80% din pozele cu fete de obicei, nu ca as avea ceva cu voi da' la voi se vedea cel mai des, desi grupul-tinta la care ma refer nici nu cred ca se arunca pe bloguri sa citeasca ceva, aveau acest efect adaugat, peste tot. De obicei se foloseste efectul asta cand vrei sa faci o mica diferentiere intre fundal si punctul de focalizare al pozei, cand vrei sa distragi atentia asupra unui anumit lucru. However, candidatele noastre il foloseau altfel. Adica, peste tot. Pe fata, picioare, oriunde, ajungand sa faca din o poza cat de cat decenta, o poza lamentabila, a unei papusi din lut. Fiindca nu parea a altceva. Stiu, vreti perfectiune, si ati vazut acel punct negru care va calca pe nervi, si at vrut sa-l faceti sa dispara. Pac, blur, a disparut. Inca unul, pac, blur, si ala. Hei, parca e mai bine, hai pe toata fata. Si astfel ati facut o fata ireala, care arata, jalnic in unele cazuri, dar in cel mai bun caz fara expresie, la fel cu orice alt chip pe care-l poti vedea pe hi5/facebook/whatever. Pentru cazuri de genu' exista alte unelte, mult mai folositoare, de care nu voi discuta aici, fiindca nu fac un tutorial.

Pe langa asta, al doilea efect din poze, care inlocuia intr-o anumita parte, blur-ul, era efectul de mozaic. Sigur l-ati vazut, ca sa se faca acea diferentiere, se adauga un mozaic, cam cum arata la stiri fetele alora care vor sa ramana anonimi. Pe aia, ii inteleg, le pui un mozaic pe fata si se rezolva, da' care-i treaba cu efectul adaugat in poza? Ca eu nu-mi explic. Nu ca am ceva cu voi, astia de-l folositi, dar nu-i vad rostul, si nici n-arata bine. Anyways, moving on.

Al treilea "Add-on" este bine-cunoscutul text. Le-ati vazut, le-ati citit, v-ati minunat de inteligenta unora. Texte filozofice uneori, alteori simple gen "xoxo muah muah" sau 'mnezeu stie ce altceva. Scop, necunoscut. Macar de-ar fi fost ale lor, dar de obicei persoanele la care ma refer ori au auzit citatul intr-o melodie, ori l-au citit pe net, ori l-au aflat pe undeva, dar nu le apartine. Plus ca il pun si sa sara in ochi, combinat cu efectele de mai sus, si cine stie ce alte emoticoane. Nu arata bine, nu inseamna mare lucru, si distrag atentia, deci, sunt naspa.

Mai jos in clasament ar veni restul efectelor ce pot fi adaugate intr-o poza, de la contrast, la invert, si toate efectele care stau printre ele, efecte deseori folosite fara simt de raspundere, pe conceptul "Cu cat mai mult cu-atat mai bine, ca deh, mi-s bo$$ si-mi permit, beatch"

Anyways, ce vreau sa spun este ca. Daca nu stiti sa editati o poza, nu va apucati, ca mai rau faceti. Dati-o cuiva care stie si e disponibil sa v-ajute dar nu va apucati singuri daca nu stiti cu ce se mananca. Iar pentru cei care au trecut prin faza asta si s-au lecuit, va multumesc ca ati ajutat societatea umana sa evolueze, macar putin. Ati demonstrat ca exista sanse pentru toata lumea.

6 comentarii:

  1. ma mie toata "abureala" asta cu facebook, hi5 and so on mi se pare o mare prostie, oricate zeci de mii de oameni se vor chinui sa imi schimbe parerea nu vor reusi...asta e...si la trb cu pozele pai trb sta cam asa in ziua de azi toata lumea incearca sa para a fi ceva ce nu e, probabil pentru a placea zic eu mai mult celorlalti, dar ca multe alte lucrusi si asta mi se pare cum? o prostie...am fost creati sa fim intr-un anumit fel si "punctuletu" ala negru de care ziceai, ei bine parerea mea e ca ala ne face frumosi, nu perfectiunea...si asta e doar parerea mea..nu va place? foarte bine:))

    RăspundețiȘtergere
  2. N-am nimic cu Facebook sau hi5 sau orice alt site de socializare. Problema mea sta in pozele editate prost, facute praf cu niste efecte total naspa. Ca mai editezi una alta, da, hai, un depth of field ca n-ai avut obiectiv calumea, un contrast ceva, ba chiar si manipulari daca e cazul, dar, facute cu simt, nu rahaturile care le vezi acum la unele persoane.

    RăspundețiȘtergere
  3. problema e ca toti vrem sa ne dam mari la lucruri pe care nu prea stim sa le facem ca doar na...asa suntem...

    RăspundețiȘtergere
  4. sunt de acord ca retelele de socializare sunt/erau pline de astfel de tampenii...toti vor sa fie perfecti si sa vada perfectiune...cand vad ca treaba nu-i asa roz deja apara "sindromul emo"...jalnic.
    so,bine zis Nox!>:D<

    RăspundețiȘtergere
  5. mai e film/cinema effect, ugh.
    vor doar sa aiba poze editate. nu-si bat ei capul cu efecte complicate sau sa stea sa invete sa il foloseasca, iar daca toata lumea il foloseste, atunci e deja un trend.
    Efectul de blur pe toata poza l-am vazut si in pozele unui fotograf ce face portrete destul de bunicele, poate de asta a inceput sa-mi displaca. Pacat, chiar promitea.

    RăspundețiȘtergere
  6. Bine, nu zic neaparat ca blur-ul pe toata poza e naspa. In unele cazuri, in special poze care au o anumita tema, efectul de soft focus e uneori potrivit. Dar nu unde-l folosesc persoanele la care m-am referit in articol.

    RăspundețiȘtergere